Uproszczona księgowość dzieli się na:
- Kartę Podatkową - wartość podatku w przypadku karty podatkowej ustalana jest biorąc pod uwagę nie przychód, ale formę działalności i liczbę zatrudnionych pracowników. Przedsiębiorca wybierając kartę nie musi męczyć się z obliczeniami oraz ustalać należną zaliczkę na podatek dochodowy.
- Ryczałt Ewidencjonowany - w tym przypadku podatek ustalany jest na podstawie osiąganego przychodu, ryczałtowiec nie ma prawa odliczyć kosztów, dlatego podstawa naliczenia podatku dochodowego jest znacznie większa.
- Księgę Przychodów i Rozchodów - jest z pewnym sensie najlepszym rozwiązaniem, gdyż podatnik korzystający z KPiR może odliczyć koszty uzyskania przychodów. Należną zaliczkę oblicza mnożąc stawkę podatku (18% - dochody mniejsze niż 85 528 zł lub 32% - dochody większe niż 85 528 zł) prze osiągnięty dochód i odejmuje kwotę 556, 02 zł (dla stawki 18%) bądź dodaje 14 839.02 zł (dla stawki 32%)
Forma ta jest łatwa w prowadzeniu oraz nie wymaga posiadania profesjonalnej wiedzy księgowej.