Z samodzielną księgowością mamy do
czynienia wówczas, gdy jednostka zatrudnia pracownika księgowego do
zajmowania się dokumentacją księgową oraz kadrową, wybór ten
sprawdza się głównie w dużych podmiotach gospodarczych
generujących wysokie zyski ze sprzedaży towarów czy świadczenia
usług. O samodzielnej księgowości można także mówić w sytuacji, gdy właściciel prowadzący firmę wywiązuje się także z obowiązków księgowych indywidualnie. Zwykle polega to na nieskomplikowanych obliczeniach podatkowych czy sporządzaniu faktur sprzedaży i innych dowodów księgowych.
Inwestycja w osobistego pracownika zwiększa tym samym koszty utrzymania oraz koszty działalności gospodarczej.
W mniejszych jednostkach gospodarczych
efektywniejszą metodą jest korzystanie z outsourcingu księgowego,
który pozwala na oszczędność środków pieniężnych. Outsourcing
polega na zleceniu spraw przedsiębiorstwa firmie zewnętrznej, która
zajmuje się tymi zadaniami za określoną opłatę. Dla księgowości
są to biura rachunkowe, które świadcząc usługę pobierają
mniejszą opłatę, aniżeli prywatna księgowa.
Według mnie najlepszym wyborem będzie
biuro rachunkowe, ze względu na niższe koszty, jednakże ostateczna
decyzja należy do przedsiębiorcy.